Sveučilište u Zagrebu

Kineziološki fakultet

Obavijesti
Stručno gostovanje na Hrvatskom...

Voditeljica Laboratorija za motorički razvoj, izv. prof. dr. sc. Sanja Šalaj, sudjelovala je u ponedjeljak, 14. travnja u 9 sati, u emisiji Drugog programa Hrvatskog radija (HRT2), gdje je govorila o važnosti tjelesne aktivnosti u prevenciji pretilosti kod djece.

U razgovoru je naglasila kako je kretanje ključno za zdrav razvoj djece, jer pozitivno utječe na njihov motorički, emocionalni, socijalni i kognitivni razvoj. Redovita tjelesna aktivnost doprinosi jačanju mišićno-koštanog i kardiovaskularnog sustava, poboljšava koordinaciju i kontrolu pokreta te pomaže u održavanju zdrave tjelesne mase. Osim toga, može smanjiti razinu stresa i anksioznosti te pozitivno utjecati na koncentraciju i školski uspjeh.

Posebno je istaknula negativne učinke sjedilačkog načina života i prekomjernog vremena provedenog pred ekranima, koji mogu dovesti do pretilosti, problema s pažnjom, loših prehrambenih navika i smanjene kvalitete sna.

Izv. prof. dr. sc. Šalaj također je naglasila ključnu ulogu roditelja u poticanju kretanja kod djece. Kroz vlastiti primjer, roditelji mogu pozitivno utjecati na usvajanje zdravih životnih navika. Preporučuje se uključivanje djece u različite oblike tjelesne aktivnosti kroz igru, sport i zajedničke obiteljske aktivnosti poput šetnji, vožnje bicikla, planinarenja i boravka na otvorenom. Također je važno ograničiti vrijeme pred ekranima te osigurati djeci sigurno okruženje i rekvizite za igru i kretanje.

Zaključno, istaknula je kako bi redovita tjelesna aktivnost trebala biti sastavni dio svakodnevice svake obitelji, s ciljem očuvanja zdravlja i prevencije pretilosti kod djece.

Radio emisiju možete poslušati na sljedećem linku.

Europski dan logopedije - predavanje...

Na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu u petak 7.3. od 14:00 na obilježavanju Europskog dana logopedije i simpoziju Okruženje obogaćuje komunikaciju nastupila je voditeljica Laboratorija. Izv.prof.dr.sc. Sanja Šalaj održala je pozvano predavanje na temu "Kretanje umjesto ekrana: kako podržati zdrav motorički razvoj" u kojem je govorila o kretanju kao izvrsnom sredstvu za komunikaciju između djece i roditelja i iznjela neke preporuke za roditelje djece predškolske dobi o stvaranju aktivnih navika i ugrađivanju kretanja u svakodnevicu.

 

KOJI SPORT ODABRATI ZA SVOJE DIJETE?

Iako pitanje zvuči jednostavno, odgovor nije takav. Postoji jako velik broj sportova ali niti jedan nije najbolji. Vrlo često se govori o atletici ili gimnastici kao temeljnim sportovima, jer imaju u sebi jako puno različitih motoričkih kretanja koji dijete priprema za raznolike kretnje. No od rođenja, vrtića pa do 10-12 godine preporučljivo je naučiti strukture kretanja iz više sportova, zato su sportske igraonice u toj dobi najbolje rješenje za djecu, one će kroz svoje sadržaje šarolikih vrsta kretanja omogućiti cjelovit razvoj djece i pripremiti ih za različite sportove u budućnosti. 

Od 14.-te godine bilo bi dobro odlučiti se za jedan sport jer tada kreće sustavan, pa i naporan trening potreban za vrhunske rezultate. Velik broj sportaša je u svojoj karijeri prošao više sportova do trenutka kad su odabrali jedan, kojem se žele potpuno posvetiti i biti uspješni. No, treba prihvatiti činjenicu da samo jako mali broj djece stvarno postaju vrhunski sportaši, i da većina djece kroz treniranje u djetinjstvu treba zavoljeti kretanje i prihvatiti ga kao način života u budućnosti radi svih zdravstvenih benefita koje sport nosi.  

Za svako dijete postoji pravi sport, sport u kojem ono uživa i osjeća se ravnopravno, da može postići i dostići svoje ciljeve ili sportske rezultate. No, ponekad to nije klub koji se natječe u prvoj već u petoj ligi, to ponekad nije klub ili sport koji postoji u mjestu ili blizu mjesta gdje dijete živi. I zato je odabir sporta jedan zahtjevan proces i za roditelje i za dijete, koji uključuje određena odricanja ili prilagodbu.

Nešto o toj temi govorila je voditeljica laboratorija izv.prof.dr.sc. Sanja Šalaj, u HRT emisiji KOD NAS DOMA 20.09.2024. u 17:20 minuta. 

Kod nas doma | Kada početi sa sportom i kako motivirati dijete kad želja splasne? Kako prepoznati i usmjeriti talente i još važnije usmjeriti pretilu… | Instagram

 

 

LABORATORIJ ZA MOTORIČKI RAZVOJ

VODITELJICA LABORATORIJA: izv.prof. dr. sc. Sanja Šalaj

PROMO VIDEO LABORATORIJA | YouTube

Motor Dev Lab (@motoricki_razvoj) | Instagram

Laboratorij za motorički razvoj | Zagreb | Facebook

 

SURADNICI: izv.prof.dr.sc. Maroje Sorić, izv.prof.dr.sc. Danijel Jurakić, izv.prof. dr. sc. Katarina Ohnjec, doc.dr.sc. Ana Žnidarec Čučković, izv.prof.dr.sc. Tatjana Trošt Bobić, prof.dr.sc. Renata Barić, Mateja Krmpotić, mag.cin, Ana Tihi Prajdić, mag. cin, dr.sc. Maja Vukelja, Danijela Gudelj Šimunović, mag. cin., Sara Cobal, mag.nutr., izv.prof.dr.sc. Frane Žuvela, izv.prof.dr.sc. Biljana Trajkovski, prof.dr.sc. Nenad Stojiljković

 

OPIS I AKTIVNOSTI LABORATORIJA:

Laboratorij provodi istraživanja cjelokupnog razvoja djece, motoričkih vještina djece, tjelesne aktivnosti i fitnesa djece s ciljem utvrđivanja stupnja pripremljenosti i normativnih vrijednosti te intervencija s ciljem unapređenja znanja i sposobnosti djece, povećanje tjelesne aktivnosti djece te unapređenje zdravlja i smanjenje rizika od pretilosti.

 

Područja istraživanja laboratorija:

  • Istraživanja motoričkih kompetencija djece, tjelesne aktivnosti, sjedilačkog ponašanja, tjelesnog fitnesa i faktora o kojima navedene karakteristike ovise
  • Istraživanja utjecaja različitih programa vježbanja na motoričke vještine i sposobnosti djece
  • Istraživanja identifikacije talentirane djece sportaša

 

Ponuda usluga laboratorija za stručnu i širu javnost:

  • Mjerenje i analiza cjelokupnog razvoja djece, grafomotoričkih vještina, motoričkih znanja te motoričkih i funkcionalnih sposobnosti djece od 3- 18. godina
  • individualne preporuke na temelju izmjerenog motoričkog statusa
  • organizacija radionica, predavanja, savjetovanja i popularizacije razvoja i kretanja djece
  • promocija tjelesne aktivnosti i kretanja djece

 

OPREMA:

  • Test of Gross Motor Development – 2nd edition (baterija testova lokomotornih i manipulativnih motoričkih znanja djece od 3-10 godina)
  • Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency – 2nd edition (baterija testova za procjenu finih i grubih motoričkih vještina i motoričkih sposobnosti djece do 21 godinu)
  • Parents' Evaluation of Developmental Status (upitnik o cjelokupnom razvoju djece)
  • Ages and Stages Questionnaire - 3rd Edition (upitnik o cjelokupnom razvoju i stupnju motoričkih vještina djece od 0-6 godina)
  • Ages and Stages Socio-emotional Development Questionnaire – 2nd Edition (upitnik o socio-emocionalnom razvoju djece 0-6 godina)
  • Fotoćelije, GYMAWARE sustav, Ručni dinamometarTest of Gross Motor Development – 2nd edition (baterija testova lokomotornih i manipulativnih motoričkih znanja djece od 3-10 godina)
  • Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency – 2nd edition (baterija testova za procjenu finih i grubih motoričkih vještina i motoričkih sposobnosti djece do 21 godinu)
  • Parents' Evaluation of Developmental Status (upitnik o cjelokupnom razvoju djece)
  • Ages and Stages Questionnaire - 3rd Edition (upitnik o cjelokupnom razvoju i stupnju motoričkih vještina djece od 0-6 godina)
  • Ages and Stages Socio-emotional Development Questionnaire – 2nd Edition (upitnik o socio-emocionalnom razvoju djece 0-6 godina)
  • Fotoćelije za mjerenje ubrzanja, brzine trčanja i testove agilnosti
  • GYMAWARE sustav (Linearni pozicijski pretvarač s mjerenjem kuta) za mjerenje performansi, implementaciju treninga temeljenog na brzini i praćenje snage
  • Ručni dinamometar TAKEI, Japan za mjerenje jakosti stiska šake
  • GENEActiv uređaji za mjerenje tjelesne aktivnosti  

 

PROJEKTI: