Sveučilište u Zagrebu

Kineziološki fakultet

Predavanje "Dajmo djevojčicama...

Na Kineziološkom fakultetu 15. i 16. prosinca održana je prva znanstvena konferencija o ženama u sportu: „1st International scientific conference—The role of sport in social life: Women, sport, and social changes“. Autorski tim iz Laboratorija za motorički razvoj pripremio je predavanje o razlikama između dječaka i djevojčica u manipulativnim vještinama i finoj motorici. Na uzorku djece 4-6 godina u RH pokazalo se da su dječaci značajno bolji u manipulaciji lopticom (bacanje i hvatanja loptice, vođenje loptice) dok su djevojčice bolje u zadacima fine motorike (crtanje linije, precrtavanje kvadrata i zvijezde, presavijanje papira). Vrlo često djevojčice pokazuju veći interes za aktivnosti koje uključuju crtanje i bojanje, rezanje škarama, dok dječaci preferiraju aktivnosti koje uključuju loptu ili grubu motoriku. Okolinski čimbenici povezani sa očekivanjima i iskustvima koja su različita za dječake i djevojčice, zajedno s roditeljskim poticanjem rodno specifičnih motoričkih vještina mogu naglasiti razlike u motoričkom razvoju u djetinjstvu (Dinkel & Snyder, 2020). Stoga, nužna je edukacija stručnjaka o razlikama koje pokazuju djeca u RH i ciljana intervencija za cjelokupan razvoj širokog spektra motoričkih vještina i kod djevojčica i kod dječaka. Sažetak istraživanja se nalazi u nastavku teksta.

 

DAJMO DJEVOJČICAMA LOPTE, A DJEČACIMA OLOVKE

Sanja Šalaj, Danijela Gudelj-Šimunović, Maja Vukelja

Kineziološki fakultet Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Djeca od rođenja uče različite motoričke vještine potrebne za stajanje (stabilnost), kretanje (lokomotorne vještine), rukovanje predmetima (vještine manipulacije) i izvođenje finih preciznih pokreta prstima (fina motorika). Svrha ovog istraživanja bila je utvrditi dobne i spolne razlike u finoj motorici i manipulativnim vještinama dječaka i djevojčica predškolske dobi. U istraživanju je sudjelovalo 868 dječaka i djevojčica predškolske dobi (5,54 godine, tjelesna visina 117,9 cm, tjelesna masa 22,44 kg) podijeljenih u skupine od 4, 5 i 6 godina. Mjerenje je provedeno pomoću testova fine motoričke preciznosti i fine motoričke integracije, manualne spretnosti i koordinacije gornjih ekstremiteta iz Bruininks-Oseretsky baterije testova motoričke izvedbe (BOT-2) (Bruininks i Bruininks, 2005.). Rezultati faktorske analize varijance pokazuju značajne glavne razlike za dob i spol: starija djeca i djevojčice bile su bolje u testovima fine motoričke preciznosti crtanja linija (dob: F=257,99, p<0,01; spol: F=10,99, p<0,01) i u testovima fine motoričke preciznosti kopiraj zvijezdu (dob: F=265,76, p<0,01; spol: F=16,36, p<0,01). I glavni učinci i učinak interakcije u korist starije djece i djevojčica pronađeni su u testu fine motoričke preciznosti savijanja papira i testu fine motoričke integracije kopiranja kvadrata (dob: F=6,52, p<0,01; spol: F=7,59, p<0,01). Značajni glavni učinci za dob i spol pronađeni su u testovima koordinacije gornjih ekstremiteta: starija djeca i dječaci bili su bolji u ispuštanju i hvatanju lopte (dob: F=129,22, p<0,01; spol: F=8,79, p<0,01) i vođenju lopte (dob: 94,72, p<0,01; spol: F=16,61, p<0,01). Prethodna istraživanja spolnih razlika u finoj motorici i manipulativnim vještinama u predškolske djece pokazuju proturječne rezultate: razlike su pronađene u nekim istraživanjima (Dinkel&Snyder, 2020; Düger i sur., 1999; Peyre i sur., 2019), ali ne u svim (Kokštejn i sur., 2017). Okolinski čimbenici povezani sa socijalizacijom, očekivanjima i iskustvima koja su različita za dječake i djevojčice, zajedno s roditeljskim poticanjem rodno specifičnih motoričkih vještina mogu naglasiti biološke razlike u motoričkom razvoju u ranom djetinjstvu (Dinkel & Snyder, 2020).

Popis obavijesti
LABORATORIJ ZA MOTORIČKI RAZVOJ

VODITELJICA LABORATORIJA: izv.prof. dr. sc. Sanja Šalaj

PROMO VIDEO LABORATORIJA | YouTube

Motor Dev Lab (@motoricki_razvoj) | Instagram

Laboratorij za motorički razvoj | Zagreb | Facebook

 

SURADNICI: izv.prof.dr.sc. Maroje Sorić, izv.prof.dr.sc. Danijel Jurakić, izv.prof. dr. sc. Katarina Ohnjec, doc.dr.sc. Ana Žnidarec Čučković, doc.dr.sc. Tatjana Trošt Bobić, prof.dr.sc. Renata Barić, Mateja Krmpotić, mag.cin, Ana Tihi Prajdić, mag. cin, dr.sc. Maja Vukelja, Danijela Gudelj Šimunović, mag. cin., Sara Cobal, mag.nutr., izv.prof.dr.sc. Frane Žuvela, izv.prof.dr.sc. Biljana Trajkovski, prof.dr.sc. Nenad Stojiljković

 

OPIS I AKTIVNOSTI LABORATORIJA:

Laboratorij provodi istraživanja cjelokupnog razvoja djece, motoričkih vještina djece, tjelesne aktivnosti i fitnesa djece s ciljem utvrđivanja stupnja pripremljenosti i normativnih vrijednosti te intervencija s ciljem unapređenja znanja i sposobnosti djece, povećanje tjelesne aktivnosti djece te unapređenje zdravlja i smanjenje rizika od pretilosti.

 

Područja istraživanja laboratorija:

  • Istraživanja motoričkih kompetencija djece, tjelesne aktivnosti, sjedilačkog ponašanja, tjelesnog fitnesa i faktora o kojima navedene karakteristike ovise
  • Istraživanja utjecaja različitih programa vježbanja na motoričke vještine i sposobnosti djece
  • Istraživanja identifikacije talentirane djece sportaša

 

Ponuda usluga laboratorija za stručnu i širu javnost:

  • Mjerenje i analiza cjelokupnog razvoja djece, grafomotoričkih vještina, motoričkih znanja te motoričkih i funkcionalnih sposobnosti djece od 3- 18. godina
  • individualne preporuke na temelju izmjerenog motoričkog statusa
  • organizacija radionica, predavanja, savjetovanja i popularizacije razvoja i kretanja djece
  • promocija tjelesne aktivnosti i kretanja djece

 

OPREMA:

  • Test of Gross Motor Development – 2nd edition (baterija testova lokomotornih i manipulativnih motoričkih znanja djece od 3-10 godina)
  • Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency – 2nd edition (baterija testova za procjenu finih i grubih motoričkih vještina i motoričkih sposobnosti djece do 21 godinu)
  • Parents' Evaluation of Developmental Status (upitnik o cjelokupnom razvoju djece)
  • Ages and Stages Questionnaire - 3rd Edition (upitnik o cjelokupnom razvoju i stupnju motoričkih vještina djece od 0-6 godina)
  • Ages and Stages Socio-emotional Development Questionnaire – 2nd Edition (upitnik o socio-emocionalnom razvoju djece 0-6 godina)
  • Fotoćelije, GYMAWARE sustav, Ručni dinamometarTest of Gross Motor Development – 2nd edition (baterija testova lokomotornih i manipulativnih motoričkih znanja djece od 3-10 godina)
  • Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency – 2nd edition (baterija testova za procjenu finih i grubih motoričkih vještina i motoričkih sposobnosti djece do 21 godinu)
  • Parents' Evaluation of Developmental Status (upitnik o cjelokupnom razvoju djece)
  • Ages and Stages Questionnaire - 3rd Edition (upitnik o cjelokupnom razvoju i stupnju motoričkih vještina djece od 0-6 godina)
  • Ages and Stages Socio-emotional Development Questionnaire – 2nd Edition (upitnik o socio-emocionalnom razvoju djece 0-6 godina)
  • Fotoćelije za mjerenje ubrzanja, brzine trčanja i testove agilnosti
  • GYMAWARE sustav (Linearni pozicijski pretvarač s mjerenjem kuta) za mjerenje performansi, implementaciju treninga temeljenog na brzini i praćenje snage
  • Ručni dinamometar TAKEI, Japan za mjerenje jakosti stiska šake
  • GENEActiv uređaji za mjerenje tjelesne aktivnosti  

 

PROJEKTI: